blaireau77 a écrit:
J'ai pris un RDM en promo, on verra si c'est plus solide
C'est le choix recommandé par Monty lui-même. De plus, en conservant les cambers SDM, tu réduis fortement le risque de casse du mât RDM selon lui :
"The Loft 2010 Blade FRs (12.5, 11.8, 11.0) are also compatible with both RDMs and SDMs. All Blade FRs are 4-cam designs, they include 7 cams each- the lower 3 cams are SDMs "out-of-the-bag", the 3 RDM cams are in the sail bag (the upper cam works with both mast types and is not changed).
Blade FRs are recommended to be used with Loft Team Edition RDM masts! On LTE RDMs the Blade FRs work better, and are more friendly than when rigged on SDM masts. On our LTE RDMs, the rotation ease must be experienced to be believed!
http://www.dailymotion.com/video/x9vb0p ... 7-rotation
The LTE masts are resistant! SDMs and their thin walls do not react well to cam pressure- SDMs can de-form under high cam pressure, and so are much more likely to break compared to RDMs.
Changing cams is easy- with our new 2010 Tekcam system no spacers are needed- just change the cams and the mast!
Switchblades and Blade FRS work better on RDMs, but we have to install the SDM cams in the factory (not the recommended rdm cams) because the Tekcam RDM cam is longer than the Tekcam SDM cam; should a client rig their 2010 Switchblade or Blade FR with the RDM cams installed & SDM mast, there is an incompatiblility issue: way too much cam pressure on the mast!.
If one rigs with the SDM cams (shorter) and an RDM mast (reduced diameter), the cams are very free- which makes for a very soft situation, but not a risk for rig damage.
Our new 2010 Tekcam system is an industry first!: RDM/SDM mast interchangability, out-of-the-bag!
Tekcams are simple! There are some incredibly complicated and heavy cam systems on the market- prone to breaking.
Our new Tekcams, with our industry-first MCIs (Metallic Cam Interfaces), our exclusive Blade mast pocket technology, and our Kevlar Strip construction... combine to re-define cammed rigs! These items are real design features that arguably place The Loft at the leading edge of modern windsurfing rig design!
Good winds, Monty"
L'argument de Monty que les cambers déforment le mât SDM et font casser le mât à cet endroit n'est pas validé par mon expérience sur ces 10 dernières années. Les 3 mâts SDM que j'ai eu sur mes 2 voiles de 11 m2 n'ont jamais cassé sous un camber, mais toujours au même endroit entre les cambers. La zone de casse était située à 30-70 cm de la bague alu de la partie bottom du mât. C'est la partie du mât qui est soumise aux forces de compression les plus élevées, et ce, quelque soit la marque, le fabricant ou le diamètre du mât considéré.
Même topo sur mes autres mâts et voiles à cambers : casse située au deçà du manchon de la partie bottom du mât et toujours en dehors des cambers, sauf 2 casses de mâts situées juste sous la poignée avant du wishbone et 2 casses situées au niveau du manchon juste sous la bague alu avec des voiles sans cambers.
Juste curieux de savoir où ton mât SDM a cassé avec ta voile de 11 m2 ?