Je viens de relire la proposition iFoil et je reste sur ma position... C'est un monopole deguisé... Je vous laisse regarder la partie sur la production et je commente ensuite :
Citation:
5 Manufacturers and availability
Description of current market situation
World Sailing Olympic Equipment Strategy compliance information, proposed licensing terms:
licence fee is 7% of manufacturing price, ex factory. 25 Euro per board in mold amortization.
Current market situation: the equipment or equipment near-identical to the Starboard iFoil is
currently manufactured by the licensed builders listed below. The equipment is distributed worldwide to the market through Starboard’s sales network of 75 distribution partners, to the end-user
and windsurfing associations directly from the distributor or via retail shops. Starboard iFoil proposes to be either a multi-manufacturer One Design class. In the case of One Design, third-party
brands may distribute iFoil equipment under their own branding at a cost (the royalty fee specified
above) after achieving certain production standards..
List of all existing manufacturers and Maximum Delivery Capacity
The current list of approved builders is:
- Board and fin: Cobra, Thailand [400 per month].
- Sails: IK, China [400 per month].
- Masts: Italica, Italy [400 per month].
- Foils: Sonic, China [400 per month].
- Booms: Italica, China [400 per month].
- Extensions, mast base and Alu Race Boom 190-240: Technical Devotion, China [400 per month].
Donc autrement dit, pour l'instant, à part si d'autres marques veulent s'y rajouter, c'est un monopole (une seule usine par composant).
Oui Starboard laisse la possibilité à d'autres marques de mettre leur branding sur les voiles moyennant royalties... Mais c'est quand même 7%. Vu le prix auquel ils vendent le matos, ça ne doit pas laisser beaucoup beaucoup de marge à moins de vendre le matos plus cher...
Après il est vrai que au moins, ça empêche Starboard de monter les prix excessivement car dans ce cas d'autres marques pourraient venir rééquilibrer la balance.
Donc très globalement oui c'est un monopole, avec quand même une sécurité. Mais tant que je ne vois pas l'intérêt d'une marque à se lancer dans ce business, je ne vois pas en quoi ça n'est pas un monopole :/